Det perfekte tidspunkt kommer aldrig

Det perfekte tidspunkt kommer aldrig

Måske har du ofte lovet dig selv en ny start i forhold til madvaner eller vægttab?  Du har måske en oplevelse af aldrig at få startet op eller nå i mål. Kure og strikse planer kan være noget af det, som gør, at du ikke når dit mål.

Det perfekte tidspunkt til at tabe sig kommer nok aldrig. Der er altid en højtid, en fødselsdag, stress på arbejdet eller gode film i fjernsynet. Ting og begivenheder der får mange til at spise mere, end de har brug for. Mange starter kur den 1. januar efter en julemåned med kollektiv overspisning. Men januar-kuren er sjældent holdbar, og inden du har set dig om, har de tabte kilo sneget sig på igen.

Men du kan gøre noget andet, end at vente på det perfekte tidspunkt. Du kan lære at slippe tankerne om, at vægttab hænger sammen med en kur. Det indebærer også, at der er plads til alle fødevarer, men at du skal lære begrænsningens kunst. Du må få noget af alt – det handler om mængder og variation. 

For de fleste virker kure i forhold til vægttab. Men ofte er det en tidsbegrænset ‘fornøjelse’. Kure får mange til konstant at svinge i vægt eller til at udskyde et vægttab. Tankerne om endnu en kur, gør det naturligt at skubbe egne løfter og mål foran sig. Især hvis de minder dig om alle de ting, som du ikke må spise – eller alle de gange du skal træne, selvom du ikke har lyst. En kur minder dig blot om, at nu skal du til at undvære alt det, som du synes bedst om. En kur deler fødevarer op i sort/hvid og godt/skidt. Og når du kommer til den store dato, hvor ændringerne skal finde sted, så bliver det ofte ikke til noget, og du fortsætter som før. 

Din hjerne er lidt doven

Fordi kure og træning ofte kræver en meget stor indsats i forhold til at ændre mange vaner på en gang, så giver det mening at ville vente, til overskuddet er der. Problemet er, at overskuddet ofte ikke kommer. Og hvis det kommer, og du får startet op på en kur, så er det for langt størstedelen kun en midlertidig succes. Derfor handler det ikke om, at du skal vente på det perfekte tidspunkt. Det handler om at tilgangen til dine mål og ønsker skal ændres. 

Så istedet for at ændre din hverdag fuldstændig og starte en kur, eller love dig selv at træne 4 gange om ugen og slet ikke spise sukker, kan du gøre noget andet. Du skal tage udgangspunkt i det du allerede kan lide at spise og din hverdagsmad, og så skal den tilpasses. Hvis du skal have skabt nye sunde vaner, er der bedre chancer for succes, hvis de ikke ligger milevidt fra de gamle. Vores hjerner er nemlig lidt dovne, og skal bruge rigtig meget energi, når vi ændrer vaner. Desto længere fra dine nuværende vaner de nye ligger, desto mere energi og bevidsthed skal bruges på ændringerne.

Vil du undvære brød resten af livet?

Hvis du gerne vil have nye og sundere madvaner, så skal du måske starte med at tilpasse morgenmåltidet. Når du har etableret gode vaner på dette område, kan du gå videre til et andet hovedmåltid. Her vil mange måske falde i en tankefælde ala “jamen hvis jeg kun ændrer et måltid, så går det ikke hurtigt nok med vægttabet”. Nej, det gør det ikke. Men hvis det skal være varigt, og du ikke skal tilbage i gamle vaner, så skal det heller ikke gå hurtigt. Du har brugt mange år på at skabe vanerne, og det tager også lang tid at lære nye. Giv dit hoved tid til at følge med. 

Hvis du har været på mange kure, vil du måske have en modtand mod f.eks. kulhydrater. De senere år har der været mange kure, som har skåret kulhydrater væk, og der har været mange “eksperter” der har frarådet kulhydratrige madvarer og gluten. Men kulhydrater indgår meget fint i et sundt vægttab. Og desuden er det de færreste, der har lyst til at undværre brød resten af livet. Har du? Hvis ikke, så er det ikke der rette valg at skære det væk. De sundere vaner, som du skaber nu, skal være nogen, du også vil have flere år fremme. Kulhydrater er en del af en normal og varieret kost og betyder ikke, at du tager på så længe du er i kalorieunderskud eller ligevægt. Det er en myte, at det skulle fede mere at spise kulhydrater – det er madvanerne der feder.

Tag et skridt ad gangen

Så istedet for at gå igang med en kur, hvor du skal ændre en masse radikalt – så sats på flere små skridt. Tag et skridt ad gangen – en vane ad gangen. Kure er altid midlertidige, og hvad sker der, når de slutter? Du falder tilbage i gamle vaner, hvilket giver mening, for du har jo slet ikke arbejdet med vanerne. Du har bare fulgt skemaer og regler. Nu står du pludselig uden dem. Du har sikkert også syntes, det var besværligt og har savnet chokoladen eller brødet. Så du dykker på hovedet i det, og pludselig har kiloene sneget sig tilbage, og du kan igen starte på en ny kur. Eller! Du kan gøre noget nyt. Du kan arbejde aktivt med at styre mængderne, kostsammensætningen og kalorieindtaget – men byde alle fødevarer velkomne. Du kan arbejde med alt det, der foregår i dit hoved. Gå på opdagelse i hvilke følelser du spiser på, hvorfor du ikke mærker mæthed, og hvorfor du altid skal spise foran TV’et.

Det slutter ikke på en bestemt dato, så du har god tid til at lære dig selv, dine vaner og tanker at kende.

I dag er en god dag at starte. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *