Har du talt pænt til dig selv i dag?

Har du talt pænt til dig selv i dag?

Måske vil du undre dig over, hvad dette har med kost, vaner og vægt at gøre. Men, det er et emne, der kan have rigtig stor betydning for din vægt, sundhed og opfattelsen af dig selv. Dine følelser og spisning er tæt forbundet, og den indre kritiker er for mange et problem, når det handler om spisevaner. 

Noget af det, som kan få mange mennesker til at (over)spise, er når de har en indre dialog, hvor de skælder sig selv ud og bebrejder sig selv. Det behøver ikke kun at handle om mad, men generelt en indre dialog, hvor du skælder dig selv ud for ikke at være god nok eller at have gjort tingene godt nok.

Din indre kritiker kan styre dine spisevaner

Når du skælder dig selv ud og kritiserer dig selv, kan det foregå på flere måder. Nogle ved godt, at de gør det, men har ikke fundet ud af, hvordan de kan ændre det. Andre er endnu ikke bevidst om den indre automatiske playliste der starter, når de “fejler” eller gør noget, som aktiverer negative følelser. 

Negative følelser er ubehagelige for de fleste, og noget vi gerne vil have til at gå væk. En af måderne man kan distrahere sig selv og dulme følelser er igennem maden. For nogle vil det starte en negativ spiral, der er svær at bryde. Hvis den indre kritiker havde godt fast, inden man fik problemer med spisevaner og vægt – så har den virkelig fået benzin på bålet, når både vaner og vægt er ude af kontrol.

Hvordan får jeg min kritiker til at forsvinde?

Det nedslående svar er: det gør du ikke. Alle mennesker har negative følelser, og de kommer aldrig til helt at forsvinde. Så det handler istedet om at finde ud af, hvordan du får taget noget af magten fra den indre kritiker.

Der er flere måder at gå til kritikeren. Første skridt er, at du opdager, hvornår den dukker op. Hvilke situationer fylder den mest? Hvad trigger det? Hvor meget af dit liv har det været sådan?

Dernæst skal du undersøge, om det kritikeren fortæller dig virkelig er sandt? Den vil selvfølgelig gøre alt hvad den kan, for at overbevise dig om at du er uduelig (eller hvad den siger). Kritikeren bruger ord som altid, ingen og aldrig. F.eks. “Jeg kan aldrig gøre noget rigtigt” eller “Jeg kommer aldrig til at tabe mig” eller “ingne kan lide mig”.

 Du skal turde tage fat i tankerne og derefter pille dem fra hinanden bid for bid. Hvis kritikeren fortæller dig, at du er uduelig og aldrig kan gøre noget ordentligt, så skal der beviser på bordet for, at det ikke er sandt. Skriv eksempler ned, der beviser det modsatte. Brug dine venner/veninder eller nærmeste, til at hjælpe dig med at finde modbeviser, hvis du synes det er svært.

Fodrer du din kritiker?

Den indre kritiker behøver ikke være et problem i sig selv. Hvis den ikke fylder meget, og du er god til kun kort at lytte til den, for derefter at give slip (hvis det er usandt), så er der ingen problemer. Hvis du derimod ikke udfordrer din indre kritiker, så vil den vokse og få for meget magt. 

Hvis du tror for meget på alle de tanker, du får fra kritikeren, vil de hurtigt få pillet dig ned. Du skal have undersøgende briller på, når den dukker op. Lyt, undersøg, udfordre og derefter give slip eller handle. Giv slip på de tanker, der ikke hjælper dig, men som gør dig i dårligt humør og får dig til at overspise eller på andre måder handle selvdestruktivt. 

Overvej med dig selv, om du fodrer din indre kritiker? Giver du den lov til at vokse? 

Hvis din kritiker fylder for meget, er det på tide, at du begynder at fokusere mere på dine gode egenskaber og at være tilgivende, når du begår fejl. Du skal til at fodre en anden del af dig selv, som mange har meget sværere ved at nå end kritikeren. Den del, hvor du taler pænt til dig selv.

 

Dine indre kritiker er også dit kompas

Sommertider så dukker kritikeren også op i en anden form, end den hvor den uberettiget kritiserer og udskammer. Den fungerer også som et moralsk kompas, som kan give berettiget kritik, hvis vi faktisk har gjort noget forkert. Kritikeren kan være vores reminder om, at måske er det på plads med en undskyldning eller en adfærd over for andre. Så længe du lytter til den kritiker og retter op, så vil den kun hjælpe dig.

Men hvis du lader den skælde dig ud, så du skammer dig og starter en masse negative tanker, så har den igen for meget magt. Her skal du lægge mærke til, om den tipper over i ekstremerne. 

Der er forskel på kritikere – der er den konstruktive, der fortæller dig, når du har trådt andre over tæerne og herefter hjælper dig til at handle. Den er ærlig og dit moralske kompas, og den sunde udgave får dig til at handle og hurtig give slip på tankerne. Men der er også kritikeren, der hagler kritik ned over dig – bombarderer dig – og som får dig til at være alt for hård ved dig selv (og måske blive passiv eller destruktiv p.g.a al den kritik).

Træn din indre omsorgsperson

Hvis du synes, at dine indre kritiker har fået for meget magt over dig og dit liv, så skal du til at handle anderledes.

Du skal til at træne din indre omsorgsperson. Du skal træne de tanker, der hjælper dig. Du kan begynde med at udfordre din kritiker og i det hele taget at opdage den. For mange er den indre kritiker også en vane, som kører på automatpilot.

Når du begynder at kigge efter dine egen gode sider og egenskaber, så vær opmærksom på at kritikeren i starten kan blusse op. Når du skal til at ændre vaner og være bedre mod dig selv, så kan du aktivere kritikeren, og den vil formodentlig udfordre dig på alle de positive ting, som du skal til at opdage om dig selv og fortælle dig selv. Men det er blot et forsvar, og den skal nok falde til ro. 

Ligesom når du skal ændre madvaner, så er vedholdenhed også nøglen. Du har ladet kritikeren fylde i mange år, og vaneændringer sker langsomt. Hav tålmodighed med dig selv, øv dig i ikke at skælde ud. 

Husk dig selv og andre på deres gode sider, og lyt kun til din kritiker, når den kan hjælpe dig konstruktivt videre. 

Like this article?

Del på facebook
Share on Facebook
Del på twitter
Share on Twitter
Del på linkedin
Share on Linkdin
Del på pinterest
Share on Pinterest

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *