Den dag kagen mistede lidt af sin magi

Den dag kagen mistede lidt af sin magi

Et indlæg om, hvorfor det kan være en fordel at fjerne lidt af magien ved kage (eller andet), som du har sat på en piedestal. Her mener jeg ikke at fjerne nydelsen, men netop at få mere fokus på den. Få mere bevidsthed omkring dine trigger-foods og nydelseselementer, så du selv får større forståelse for, hvad det er, der for dig gør dem så magiske. 

Måske tænker du, at kage aldrig mister sin magi? Eller at du ikke er interesseret i, at det sker. For ja, indrømmet, kage er jo ret magisk. Især når vi forstår at nyde det, og det ikke bliver en ubevidst handling eller automatisk handling, når vi f.eks. er stressede. 

Når du sætter noget op på en piedestal, betyder det også, at det er noget, som du ikke har så let adgang til. Det er noget magisk, noget stort og ret enestående. Det sker der i sig selv ikke noget ved, men der hvor det kan blive et problem er, når du ikke får undersøgt om chokoladekagen virkelig hører til højt der oppe. Og om det ville hjælpe dig at få lettere adgang til denne og undersøge den for at fjerne lidt af magien. 

Skal kagen ned fra piedestalen?

Når kagen står der oppe på piedestalen, så vil den ikke få mange overvejelser hos dig – for den er jo magisk. Ikke? Når du har foretaget nogle grundige overvejelser og undersøgelser, skal den måske blive stående – fordi den var så magisk, som du hele tiden mente. Eller det kan være, at du med din undersøgende og spørgende nye tilgang finder ud af, at du godt kan pille lidt af magien ud, og at det faktisk vil hjælpe dig.

En af måderne er ved at spise bevidst. Nogle kalder det mindful spisning, men det ord kan nogen blive lidt provokeret af, så vi kan også kalde det bevidst spisning. Her kan du f.eks. starte med at spørge dig selv, hvordan du har det lige nu. Sådan helt rigtig og mærke det helt. Det betyder, at du skal være stede i det, du gør lige nu. Spørg dig selv, hvilke følelser du har lige nu. Det er gavnligt fordi, vi meget ofte spiser af mange andre grunde end sult. Er du stresset, presset ked af det eller glad? Vi spiser på hele spektret. Det er ikke, fordi vi ikke må det, men fordi det kan løbe løbsk. Den kan blive en indgroet vane og reaktion at putte kage i munden, hver gang du er ked af det. I den situation er kagen ikke løsningen. Derfor kan du også spørge dig selv, hvad du i virkeligheden har brug for? Måske er det egen-omsorg, tid, søvn, afstressning, en at tale med eller noget helt andet. 

Synes det det lyder langhåret, sådan at mærke sig selv? Måske – men der er en balance i alt. Du kan selvfølge ikke gå at mærke efter hele tiden, men hvis der er nogle ubalancer og skævheder i dit liv, så er det en god ide at mærke efter og systematisk undersøge, hvad det handler om. Når du har arbejdet mere med dette, er det formentlig også nemmere at være tilstede og vende blikket udad. 

 

Få hoved og krop forbundet igen

Når jeg har kostvejledning og coaching med mine klienter, er det min erfaring, at mange ikke stoler på deres krops signaler. Det forstår jeg godt! Vi bliver mødt af kostråd fra officiel side såvel som uofficielt. Der er bøger, udsendelser, blogs og ugeblade som gerne vil fortælle os, hvad vi skal spise, hvor meget, hvordan og hvornår.

Igennem mange år har du lært ikke at lytte, men hvis du igen vil dette, så kræver det en kombination af mentalt arbejde og arbejde med din kost. Men ikke mindst skal du til at styres af andet end en kalorietabel, et skema og en vægt. Du skal navigere efter dine egne signaler, eller få hjælp til igen at nærme dig dem. For nogle ligger det meget fjernt at mærke og tolke de signaler, og så kan mekanisk spisning være vejen frem.

Men for at vende tilbage til den magisk kage… Hvis du synes, at du har mistet kontrollen over din søde tand, så kan du arbejde med dette ud fra en undersøgende tilgang. Hvis du f.eks. har tendens til at overspise kage, så skal der arbejdes med denne triggerfood. Hvad er det, der gør, at det lige er denne kage? Hvad giver det dig – både i øjeblikket og efter? Hvor meget fylder det positive og negative i den forbindelse? Er du til stede når du spiser? Hvorfor spiser du lige i dette øjeblik, og hvad gik forud? Hvad sker der, hvis du spiser kagen mindful og tilstedeværende? Hvad kan du give dig selv i stedet for kage (bare nogle gange)? Har du i virkeligheden brug for noget helt andet end kage? Når du har arbejdet med disse ting, vil du måske opdage at lidt af magien fra kagen forsvinder. Bare rolig kun lidt – kage er stadig fantastisk! Men når du får arbejdet med dine behov, følelser og spisevaner, vil du måske opdage, at kagen er magisk på en anden måde, når det er dig, der oplever at styre indtaget, mens du er til stede og bevidst har valgt det.

Der er mange ting at forholde sig til og tage hul på. Men det er sikkert også vaner og tankemønstre, som du har slæbt med dig i mange år. 

Fra mekanisk til intuitiv spiser

En af de måder man kan nærme sig en mere intuitiv spisning er igennem mekanisk spisning. Det kan lyde modstridende, men det er det faktisk ikke. Hvis du ligger meget langt fra at være intuitiv spiser, så er det for meget at springe ud i til start. Mekanisk er ikke helt som ordet lyder, for du lærer stadig nye ting. Mekanisk spisning hjælper dig med at styre dine måltidsmængder og hyppighed. Det er en af de ting som Sense er rigtig god til. Sense giver dig nemlig en værktøjskasse og fleksibilitet til at tilpasse måltiderne, og sørger for at fordelingen bliver korrekt. Det giver stor frihed inden for konkrete rammer.

Det er min erfaring, at en del i starten synes, at Sense kan være lidt angstprovokerende. Især hvis man har spist efter kure og skemaer mange gange og igennem mange år. For Sense serverer ikke en skabelon eller one size fits all. I min optik giver det frihed inden for bestemte rammer, når først man har lært principperne at kende. De er i virkligheden meget simple, men vækker også en del skepsis og spørgmål til start. “Skal jeg ikke veje maden? Må jeg virkelig spise det? Er det ikke for meget fedt? Må jeg spise brød”. Ja du må spise alt. Så længe du varierer, styrer mængderne og hyppigheden. Sense er egentlig “bare” Sundhedstyrelsen anbefalinger i en anden indpakning og tilgang, så derfor er du sikker på den rette kost. 

Den mekaniske spisning kan give dig et slags sikkerhedsnet og afgrænsning, hvor du kan afprøve forskellige ting inden for. Du kan eksperimentere med den kost, du kan lide, tilpasse måltidsstørrelser og lære at mærke sult og mæthed. 

Jeg tager den snørklede vej, tak

De fleste vil gerne tage den lige vej til vægttab, vaneændringer og vægtstabilisering. Beklager, den findes ikke. Når du starter dine forandringer, kan du derfor hjælpe dig selv ved at undgå at stille krav, som ingen kan møde. Især har mange tendens til skyhøje krav til sig selv bl.a. når det gælder vægttab. Så vil vi bare gerne smide 20 kg., og det skal gerne gå stærkt i en jævn nedadgående kurve på vægten. Det samme gælder, når du skal ændre dit forhold til den magisk kage. Du kan ikke bare “tage dig sammen” og spise noget mindre. Du kommer til at gå på opdagelse i eget sind, handlinger og mønstre for at skabe forandringer. 

Men sagen er den, der vil komme udfordringer. Når der gør, er det her, du kan lære. Du kan lære mere om de mønstre og vaner, som du har tendens til at falde tilbage til. Du kan lære mere om dine tanker og handlinger, når du bliver udfordret. Der kommer sving, krøller og bump på din vej – og det er netop her, du ikke må give op. Her lærer du mest og udvikler nye evner. 

God fornøjelse og læring på din vej!

Like this article?

Del på facebook
Share on Facebook
Del på twitter
Share on Twitter
Del på linkedin
Share on Linkdin
Del på pinterest
Share on Pinterest

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *